Magyar Lovaskultúra


Kezdőlap > Írások >A lovasképzés nehézségei:  A természetes lovasképzés kiképzési skálája
 

A közismert kiképzési skála alapvetően a lovak fizikai, mozgásszervi fejlődésével foglalkozik, és lényegében figyelmen kívül hagyja a ló lovas kapcsolat fejlődésének pszichikai vonatkozásait. Igaz, ez utóbbit nem is lehet egy egyszerű lineáris skálával jellemezni (ez talán a mozgásszervi fejlődés esetében is erős leegyszerűsítésnek tűnik). Ezért egy több dimenziós, összetett kategória-rendszer kidolgozására teszünk kísérletet. Egy későbbi fázisban az egyes dimenziók mentén az egyes „mérési” módszerekhez talán majd valami pontértéket is lehet rendelni, a jobb összehasonlíthatóság érdekében. Egyelőre csak a dimenziókra (szempontokra) és az értékelési módszerre koncentrálunk. Minden ilyen kategorizálásnak persze veszélye, hogy a valóságot egy elképzelt rubrika-rendszerbe paszírozza bele, és megnehezíti, hogy a rajta kívül eső jelenségekre odafigyeljünk. Okkal-móddal használva mégis hasznos lehet. Jó arra, hogy egy vázlatos képet kapj arról, hogy milyen is a lovad. Jó arra, hogy eldöntsd, milyen irányban akarod fejleszteni. Végül időről időre változó-hullámzó képet fogsz kapni, jó arra is, hogy a ló pillanatnyi állapotát fölmérhesd.

Az iménti mondatokban csak az egyszerűség kedvéért beszéltünk a ló állapotáról. Amit ezek a „tesztek” mutatnak, az nem a lovat önmagában jellemzi, hanem többnyire egy konkrét ló-ember párosra vonatkozik. Ha ugyanazon a lovon többen kipróbálják, kiderül, mennyiben függ az eredmény a lótól, s mennyiben az embertől.

A túloldalt bemutatott rendszer még csak egy kezdemény, ha tetszik, afféle "vitairat", amihez szívesen veszünk bármilyen észrevételt a kapcsolat@@magyar-lovaskultura.hu címen (csak az oktalan kötözködést kéretik mellőzni és az egyik @ karaktert).

Figyelem! Az itt bemutatott rendszer csupán első, ellenőrizetlen ötlet. Gyakorlati használhatósága nem garantált!

A természetes lókiképzés skálája
 

1. dimenzió: félelem - kíváncsiság

 
a) Reakció ismeretlen tárgyra: Közelítsd meg a lovat lassan haladva valamilyen feltűnő, számára ismeretlen tárggyal. A tárgy nagyságától függően 5-20 méterre tedd le a tárgyat. Hogyan reagál a ló:
  • távolodik tőle
  • nem érdekli
  • odamegy, megvizsgálja (nézi, megszagolja, lábával piszkálja, szájba veszi)
 
b) Félelmi reakció: Mit csinál a ló terepen lovaglás közben, ha megijed valamitől:
  • összerezzen és megy tovább
  • lemerevedik,
  • félreugrik, kikerüli (átgázol-e ilyenkor akadályokon, pl, besodor-e bokrok közé)
  • pár ugrással menekül, de aztán megáll
  • hazarohan
  • támad (?)

c) Kioltás: félelmet kiváltó inger többszöri ismétlésével a félelmi reakció általában kioltható. Hány ismétlés szükséges?

2. dimenzió: kötődés

 
a) behívhatóság: mit hagy ott hívásra (élelmet, társakat) ? milyen messziről lehet behívni, milyen gyorsan
  • nem hagyja megfogni magát
  • megfogható, de kötőfékkel is nehéz elvezetni a szénától (társaktól)
  • kötőfékkel könnyen elvezethető
  • kötél nélkül elhívható (csak közömbös helyről, széna, társak mellől)
  • legelőről nagy távolságból behívható
 
b) figyelem: munka során mire figyel jobban:
  • társakra
  • környezeti ingerekre
  • emberre
 
c) Pályán lovagláskor „húz”-e a többi lóhoz?
 
d) Terepen el lehet-e vinni a többi lótól? „Húz”-e hazafelé?
 
e) követés:
  • csak kötélen, erővel
  • kötélen könnyedén, csak lépésben
  • kötélen ügetésben , vágtában
  • kötél nélkül lépésben
  • kötél nélkül ügetésben, vágtában
 

3. dimenzió: együttműködés

 
a) Jelzések finomsága: (ez külön vizsgálható közömbös helyzetben illetve valamilyen „vonzásban”, pl szénakazal közelében, lótársak mellett ellovagolva stb.)
  • erős ingere (erős szárkezelés, rugdosás csizmával, pálcasuhintás)
  • finom, de kívülről is jól látható jelzésekkel
  • szinte láthatatlan érintésszerű jelzésekkel
  • eszközök nélkül, csak testjelekkel
  • csak hanggal
 

4. dimenzió: nyugodtság

 
a) kiköthetőség
  • nem köthető ki
  • rövid ideig kiköthető
  • kikötve magára hagyható
  • pányvázható

b) reakció fölszálláskor:
  • elrohan (segítőnek kell megfognia)
  • ellép, de szárral megállítható
  • feszesen tartott szárral állva marad
  • szár nélkül is állva marad (egyensúlyozó oldallépés nem számít)
 
c) megállíthatóság:
  • nem áll meg
  • erős szárhasználattal megállítható
  • finom szárhatásra megáll
  • testsúlyra, hangra megáll
 
d) álló helyben végzett gyakorlatok
szőrén álló helyzetben a lovas meg tud fordulni a lovon, föl tud állni a hátára stb.
 

5. dimenzió: tisztelet (respektus)

 
A lónak szűk helyen kell keresztülhaladnia, úgy, hogy az út egy részét a földön álló lovas elfoglalja:
  • keresztülgázol, ellök
  • elmegy mellettünk
  • megáll, nem megy át (ez már a lovastól való félelem jele is lehet)

6. dimenzió: bizalom

Itt azt vizsgáljuk, hogy a ló elhiszi-e nekünk, hogy valami nem félelmetes, ha látja, hogy mi nem félünk. Valamilyen félelemkeltő helyen, ahol nem mer elmenni, a lovas előtte átmegy. Hajlandó-e a ló követni?
  • nem
  • igen, de csak erősen tartott kötéllel vezetve
  • igen, könnyedén tartott kötéllel
  • kötél nélkül
(A teszt kontrollja, ha az ember után nem, de egy másik ló után már hajlandó átmenni. Ez azt jelzi, hogy nem vesz „lószámba” bennünket.
 

7. dimenzió: gyakorlati képzettség, „használhatóság”

 
  • alapképzett: amivel már biztonságosan ki lehet menni a karámból, el lehet hagyni az istállót, kisebb túrákra alkalmas,
  • képzett: amikor már kipányvázható, málházható, kidőlt fa átugorható, alkalmas kapun való áthaladásra, (kapu nyitásával és csukásával,) hozzászokott a járműforgalomhoz, állatokhoz és alapvetően mindenhez, ami eleinte még riadalmat okoz, de gyakori jelenség,
  • speciálisan képzett: a fenti követelményeknek többnyire meg kell felelnie, de már speciális feladatokra is alkalmas, úgy mint lovasíjászat, lovas harc, marhaterelés, csikós produkciók, stb.., egyikre vagy másikra


 

2013-08-07